dijous, 27 de març del 2014

Teoria T.7

EINES DE LA WEB 2.0: BLOCS I WIKIS

Índex

  1. Característiques d’un bloc.
  2. Tipus de blocs.
  3. Característiques d’una Wiki.
  4. Exemples de Blogs i Wikis.
  5. Ús didàctic de Blocs i Wikis.

1.     Característiques d’un bloc

Les principals característiques d’un bloc són:

-Espai web on el seu autor escriu cronológicamente els posts o articles.

-Els lector poden deixar els seus comentaris.

-Fàcils de crear (plantilles, inserció de fotos, vídeos,so, enllaços) S’editen on-line.

-Els articles (cadascun amb URL) es poden organitzar per categories i etiquetes (tags).

-Servidors gratuïts: Blogger, Wordpress.

-Alguns permeten als autors saber quan se’ls cita en altre bloc (trackback, pingball).

-Ofereixen sindicació/subscripció de continguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.

-Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcionalitats (com Gadgets i Widgets).


2.     Tipus de Blocs

  • Bloc de Centre (totes les activitats que pot tindre un centre).
  • Bloc d’Aula (on es puguen ficar entrades, comentaris, etc.).
  • Bloc de professors
  • Blocs de blocs (un bloc que serveix per a fer una recopilació de diversos blocs).
  • Blocs de pobles
  • Blocs de recursos
  • Blocs d’alumnes

3.     Característiques d’una wiki

Una Wiki és una manera de contruir qualsevol tema de forma col·laborativa. Aquesta informació sobre un tema està controlat per un administrador.

-       Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral. (Totes les opinions i la informació que aporten els usuaris es posen en un espai web en forma d’enllaç per a accedir a cadascuna).

-        Diverses persones/ autores elaboren continguts de manera asíncrona. (Dos usuaris no poden publicar al mateix temps, per tant, un publica en primer lloc, i després publica l’altre).

-   Soles mantindre un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat.

-     Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.


4.     Exemples de Blocs i Wikis

Wikis





Blocs




5.     Ús didàctic de Blocs i Wikis

  • Es poden usar com a portafoli digital. Poden elaborar aquí alguns dels treballs que els encarreguen els professors.
  •  Fer brainstorning sobre un tema.
  • Coordinació del periòdic escolar o qualsevol activitat.
  • On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d’interés per al seu treball.
  • Enllaç al bloc tauler d’anuncis del professor (RSS alumnes).
  • Bloc personal del professor, orientatat als seus companys de treball. 


AMPLIACIÓ I 

Aquesta información s’ha tret del llibre: Nuevos escenarios digitales: Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Julio Barroso y Julio Cabero).

 En la temàtica que mostrem a continuació, ens centrem en l'aspecte principal d'aquesta entrada: en el Blocs i en les Wikis, per tant, oferim més informació sobre aquest asumpte.

BLOC

Què és un Bloc?

Un bloc és un diari personal publicat en Internet. Són un format de publicació en línia que podem definir com espai personal d'escriptura, amb recursos informatius e interactius, en format web textual o multimèdia, en els que una persona o grup de persones introdueixen noticies, opinions, articles, reflexions, etc. que normalment es troben lligats a altres recursos web, i amb la possibilitat de mantingdre un diàleg escrit entre el autor i els lectors.
 Orígens

 Els blocs són considerats els primer gènere natiu de la web. A continuació, oferim unes dades i noms dels orígens dels blocs. Però, no podem definir clarament l'origen del terme "blog". Es creu que Jorn Barger va ser el que va unir els conceptes "web" (xarxa de Internet) i "log" (cuadern de bitàcora o llibre de notes) en 1997.
  • "What's new in '92", publicat per Tim Berners Lee en gener de 1992.
  • "Page of Only Weblogs", publicat per Jesse James Garrett en 1999.
  • Blogger, en l'any 1999, va contribuir a la seua mateixa popularització i consolidació.
  • BBC News, en l'any 2004, va apareixer en la web del BBB News, la notícia de que "BLOG" havia sigut seleccionada la paraula de l'any.
 Quines característiques té un Bloc?

Anteriorment, ja hem nombrat algunes de les característiques més importants  que té un bloc, però en quest cas, ens disposem a ampliar-les.

 -Un bloc és un espai de comunicació personal: els continguts són de caracter subjectiu i responen a la visió generals dels seus propis autors.

-Els continguts que es presenten a un bloc són de qualsevol tipologia: els temes són tan heterogenis com les persones que els elaboren.

-Els lectors poden suscribir-se a aquestos continguts gratuïtament, via RSS: permeteix rebre les actualitzacions dels blocs o llocs web que ens interesen sense necessitat d'entrar de manera directa mitjançant el teu cercador.

-Els continguts segueixen una estructura cronòlogica.

-Els blocs solen tindre enllaços a llocs web que estiguen relacionats amb el contingut o amb els continguts que es tracten.

-Els bloc es caracteritzen perquè són molt interactius: els lectos poden comunicar-se amb el autor mitjançant comentaris i sugerències.

Quina és l'estructura d'un Bloc? 

Per a poder mostrar i aprendre tots els elements bàsics que té un blo, ho fem amb un exemple d'un bloc real i en ell marquem tots els seus elements bàsics, d'aquesta manera l'aprenentatge és d'una manera més visual.


 Cal destacar, que encara que en aquestes imatges no aparega, en els blocs també podem trobar altres elements com: Informació sobre l'autor o autora, Gagfets i widgets (amb aplicacions com calendaris o rellotges).






Quin ús educatiu pot tindre un Bloc?

En l'any 2006, amb la LOE, es van introduir les competències bàsiques i entre elles apareix l'anomenada competència de tractament de la informació i competència digital.

Totalment relacionat amb les habilitats que defineixen a aquesta competència estan els blocs, ja que aquestos poden ser un recurs fonamental per a l'expressió i la comunicació en l'aula y, per tant, per a adquirir aquesta competència bàsica, ja que permeteix exercitar totes les habilitats que la defineixen. Aquestes habilitats que defineixen a la competència bàsica poden ser: cercar, obtindre, procesar i comunicar informació per a transformar-la en coneixement.

D'altra banda, els blocs permeteixen als alumnes millorar i desenvolupar encara més l'escriptura d'una manera totalment innovadora i diferent a la tècnica del llapis i paper.

A més a més, els bloc ens permeteixen tres possibilitats per a usar-los:
  • Com a eina de gestió del coneixement. (Com a web del professor).
  •  Com espai web destinat a les reflexions de l'alumnat sobre el seu aprenentatge. (Com un portfoli).
  •  Com una xarxa d'aprenentatge.
Per a finalitzar, podem crear un edublog com si es tractara de la nostra pròpia pàgina web. A més a més, en aquesta podem dispondre de funcions complementàries com un sistema d'arxius, cercadors interns, enllaços, etc. També podem usar els blogs con eines per a la investigació i el treball per projectes. Els blocs facilitaran les col·laboracions efectives entre docents, del mateix centre o d'altres diferents, que treballen amb el mateix tema.


WIKI


Què és una wiki?

El wiki o la wiki és un tipus de web que es desenvolupa de manera col·laborativa per un grup d'usuaris i que pot ser fàcilment editat per qualsevol d'ells.
Wiki és una eina que ens permet el treball col·laboratiu i el seu èxit depèn de les aportacions que facen els seus usuaris.

Orígens e història

Wiki provè d'un terme hawaià wiki wiki, que significa "ràpid", fa referència a la seua capacitat d'actualització i al creixement dels continguts en ells publicats.
A continuació, oferim una sèrie de dades i noms que mostren una miqueta quinon són els pasos que han portat a la wiki actual.
  • 1995, va apareixer el primer wiki creat per Ward Cunnigham. Aquesta va ser el primer wiki que es va crear i des d'ací es van a anar desenvolupant tots els que tenim actualment.
  •  Avui en dia, els projectes més conseguts basats en wikis són els que estan desenvolupats per Wikipedia. Però també hi ha uns altres coneguts com: Wikcionari, Wikllibres, Wikiquote, Wikinotícies, Wikiversitat, etc.
Quines característiques té una Wiki?

Anteriorment, en el desenvolupament del tema que estem tractant, ja hem nombrat algunes de les característiques que té una Wiki, no obstant això, ara oferim una ampliació d'aquestes característiques per a coneixer en més profunditat la Wiki.

  • Es pot dissenyar un document electrònic de manera ràpida i senzilla.
  • Qualsevol persona pot modificar aquest document.
  • Es pot rebre un avís per e-mail (RSS).
  • Es poden veure fàcilment els canvis instroduïts en les diverses versions del document.
  • Es pot recuperar el text escrit per altres persones que l'hagen modificat o borrat.
  • El wiki té una opció de "canvis recents" i un historia de tots els canvis.
 Quin ús educatiu pot tindre una Wiki?

Els wikis ens permeten accedir a una gran quantitat d'informació i a més a més, podem aportar nova informació amb els nostres alumnes. El seu gran potencial recau en la rapidesa en el accés a la informació i en la creació de textos.

AVÍS
Però, hem de tindre en compete que amb els nostres alumnes hem de ser cuidadosos amb la informació que apareix a les wikis front a les possibles inexactituts i a les errades que els usuaris hagen pogut cometre.

Eduwiki i filosofia wiki

El terme "Eduwiki" serveix per a definir un sistema wiki usat en el camp de l'educació. Aquestos poden servir per a usar-los entre: alumnes, professors-alumnes i entre professors. Aquesta forma de treballar potencia totalment el treball col·laboratiu.

Alguns projectes que podriem abordar en la nostra aula emprant una wiki són: quaderns de classe, periòdics o revistes escolars, diccionaris, enciclopèdies, etc.
Com podem veure, podem usar una wiki com si un editor de textos col·lectius es tractacta, amb l'avantatge que al estar publicat en Internet, el accés al seu contingut és ilimitat.

D'altra banda, quan parlem de la "metodologia wiki", ens referim a aquella basada en la forma de treballar o "filosofia wiki", que consiteix prinpipalment en compartir informació, crear nova i revisar la que ja és existent.

Per a finalitzar, els wikis ens permeteixen realitzar tasques adaptades al nivell educatiu dels alumnes i afavoreixen la comunicació entre els alumnes, els professors, les famílies i altres centres docents, fomentat així el desenvolupament de les competències bàsiques i el treball constructivista.


AMPLIACIÓ II

En aquest últim apartat, deixem a l'abast de qualsevol persona una sèrie de pàgines que agrupen blocs educatius, tant com per a professors com per a alumnes i tractant qualsevol temàtica relacionada amb l'educació.

http://blocs.xtec.cat/vadeblocs/exemples-de-blocs/

En aquest podem trobar tota mena de recursos educatius (en valencià) i molts exemples de blocs d'escoles i aules.
Com podem observar en aquesta quantitat de blocs, podem pensar en una proposta didàctica per a la nostra futura aula. Normalment, i més encara actualment, quasi la major part de les escoles tenen un Bloc educatiu o al meys una pàgina web, però sobre tot ens centrem el el bloc educatiu a nivell d'escola. En aquest bloc apareixerà la informació global de l'escola a la que ens referim, iaixí com podran apareixer tots els recursos amb els que l'escola compta i a més a més, enllaços relacionats amb qualsevol temàtica que aparega en el bloc. Com hem dit anteriorment en l'explicació, en un bloc sempre anem a trobar-hi recursos i enllaços relacionats, que aquestos ens poden obrir moltes portes per a dur a terme la nostra feina.

D'altra banda, encara que l'escola tinga un bloc o no el tinga, nosaltres com a tutors o tutores sí que podrem fer un per a la nostra classe. Aquest bloc serà de classe, i comptarà amb la participació de tots els alumnes de l'aula i del mestre o la mestra. El docent elaborarà el bloc per a la seua classe, i ficarà tots els apartats necessaris dins d'ell. És convenient tindre una sèrie d'etiquetes o categories que emmagatzenen per separat els continguts de cada assignatura, d'aquesta manera es trobarà tot més prganitzat i serà més fàcil per als nostres alumnes trobar allò que volen. En aquest bloc, el mestre o la mestra muntarà o ficarà tots els materials que crega convenients per als seus alumnes: pàgines de consulta, temes, documents, enllaços, etc. i els alumnes es podran ficar al bloc sempre que vulguen per a poder estar informats. D'altra banda, la mestra o el mestre també demanarà la col·laboració de tots els alumnes, per tant, en una entrada que vulga o en alguna temàtica, el docent demanarà que els alumnes deixen en els seus comentaris al bloc sobre el tema. D'aquesta manera, amb la col·laboració de tots, els bloc de classe es farà cada vegada més enriquidor amb la participació de tots i totes.

Per a finalitzar amb aquesta entrada, podem dir que una vegada hem treballar els blocs i les wikis i hem aprés els seus usos i avantatges en el camp de l'educació, podem dir que aquest és un altre recurs que ens ofereixen les TIC i que fan possible que el procés d'ensenyament i aprenentatge i la feina docent siga cada vegada més enriquidor. D'altra banda, també comentar la rapidesa i senzillesa en la que podem crear un bloc o una wiki, gràcies a totes les facilitats i descobriments que ens ofereix Internet, i que fa possible que qualsevol persona, encara que tinga poquets coneixements d'alguna temàtica, siga capaç d'accedir a aquesta mena de recursos que ens ofereix la web 2.0.
Una vegada més, GRÀCIES TIC!

Aquesta imatge s'ha tret de: http://stellae.usc.es/red/blog/view/43894/toda-oportunidad-conlleva-a-una-responsabilidad

Amb aquesta imatge tanquem aquesta entrada sobre els Blocs i les Wikis. Amb el text d'una forma irònica que apareix a la imatge, destaquem i donem més importància a la formació de tots els docents actius que treballen per a l'escola 2.0. Per a cobrir les necessitats d'aquesta nova escola tots els mestres han d'estar informats i preparar per a poder abordar les necessitats que van a plantejar-li els seus alumnes, així com han de renovar-se i reciclar-se per a poder estar al dia de totes les novetats i innovacions que van sorgint a mesura que la nostra societat avança.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada