dimecres, 26 de febrer del 2014

Les TIC a la Societat Digital





LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DIGITAL

ÍNDEX

  1. Característiques de la Societat TIC.
  2. Què són les TIC?
  3. Característiques de les TIC.
  4. Aportacions de les TIC.
  5. Limitacions de les TIC.

  1. Característiques de la Societat  TIC

    • Gran presència dels “mass media” i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, amb els seus llenguatges audiovisuals en tots els àmbits de la societat.
    • Gran quantitat de informació al nostre abast. Ens resulta molt fácil accedir a tot tipus de informació però precisamente l’abundància de dades que tenim, ens fa difícil seleccionar la información més desitjada.
    • Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber. El coneixement es renova de forma veloç.
    • La fi de l’era industrial. La major part de la població activa ja treballa al sector serveis, i gairebé sempre amb una forta dependència de les TIC per a realitzar el seu treball.
    • Llibertat de moviment. La societat de la informació està sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural, porta amb si una creixent llibertat de moviment.
    • Nous entorns laborals. Les noves tecnologies revolucionen l’organització dels entorns laborals i obrin grans possibilitats al tele-treball.

 2. Què són les TIC?

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació són un conjunt de processos i productes derivats de les eines (maquinari i programari), suports i canals de comunicació, relacionats amb l’emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació.



  1. Característiques de les TIC. 
-Inmaterialitat (per exemple, Internet no és tangible, per tant, és inmaterial)

-Interactivitat (per exemple, amb un ordinador podem interactuar amb una altra persona).

-Instantaneitat (per exemple, quan treballes amb qualsevol persona i ens contesta al moment).

-Reproducció ilimitada.

-No linealitat

-Interconexió 

-Diversitat/multiformat (audios, vídeos)





  1. Aportacions de les TIC.

-Tots nosaltres tenim accés a la informació i aquesta es troba en una gran quantitat.

-Instruments per a tot tipus de processament de dades.

-Canals de comunicació. Aquesta comunicació potser:
Síncrona: parlar al mateix temps.
Asíncrona: manar un missatge en un temps i l’altra persona et contesta en un altre moment.

-Emmagatzematge de gran quantitat de informació en petits suports. (per exemple, amb un pen drive).

-Automatització de les tasques.

-Interactivitat (per exemple, els ordinador permeten dialogar e interactuar)

-Homogeneització (gràcies a les TIC que ens permeten emmagatzemar arxius amb un codi igual en el mateix lloc).

-Instrument cognitiu que potència les nostres capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves maneres de pensar. 


 5. Limitacions de les TIC.

-Problemes tècnics: incompatibilitats entre diversos tipus d’ordinadors i sistemes operatius.
 
-Falta de formació: la necessitat d’uns coneixements, aptituds i actituds.

-Problemes de seguretat: risc de que es facen accessos no autoritzats als ordinadors, furtament de contrasenyes, etc.

-Barreres econòmiques. (el preu de molts equips i programes encara és molt elevat).

-Barreres culturals: l’idioma dominant, l’anglès, en el qual el vénen moltes referències i informacions d’Internet.



AMPLIACIÓ I


Aquesta informació ha sigut extreta del llibre “Nuevos escenarios digitales” i té com a autors d’aquesta informació a : Julio Cabero i Julio Barroso.

En primer lloc, l’escola és la institució que la societat utilitza per a formar als seus membres i adaptar-los a les seues característiques i necessitats..

A continuació, fem una xicoteta comparació entre segles, per a veure les demandes de l’escola i de la societat.

-Al segle XIX l’escola havia de respondre a les demandes que li exigia la industria i ara, al segle XXI, la nova societat reclama unes altres demandes i l’escola ha de respondre de forma diferent, segons les necessitats.

A continuació, podem oferir dos definicions de Societat de la Informació.

  • És un estadi de desenvolupament social caracteritzat per la capacitat dels seus membres, per a obtindre, compartir i processar qualsevol informació per mitjans telemàtics instantàneament, desde qualsevol lloc i en la forma que es preferisca.
  • Una societat de la informació és aquella en la que les tecnologies juguen un paper important en les activitats socials, culturals i econòmiques.

En aquest quadre, queden replegades les característiques més significatives de la societat de la informació (SI).

Tendencia cap a la globalització

Tots els fenómens adquireixen transcendència mundial.
Els conceptes de temps i espai estan transformant-se
Rebem amb molta velocitat la informació per a poder comunicar-nos (síncrona i asíncrona) independentment, del espai i del temps.
Deslocalització del coneixement
El coneixement es pot trobar en qualsevol lloc.
Desenvolupament de noves modalitats i sectors laborals
Tele-treball.
La amplitud i la rapidessa de la informació desenvoca en un excés de informació
Hem de desenvolupar un esperit crític i hem de tindre les capacitats cognitives adequades per a diferenciar la informació útil de la superficial.
Societat que ens demana aprendre a aprendre
Capacitat per a aprendre, desaprendre i reaprendre.


La incorporació de les TIC no és uniforme en tots els llocs
Per tant, existeix exclusió social.
Aparició de la inteligència ambiental
Alguna informació la guardem en memòries cibernètiques o en la “nube”.
La societat és dinàmica

Societat de xarxes
Els individus i institucions estan connectats per xarxes.



AMPLIACIÓ II


En aquest segon apartat, aportem la direcció d'un bloc, d'un professional de l'ensenyament orientat a l'aplicació de les TIC a l'Educació. Ací us deixe el enllaç al seu bloc, i concretament a una entrada publicada, que té a veure amb la temàtica exposada en aquesta entrada.

http://jordibermudez.blogspot.com.es/2012/01/ple-un-enfocament-constructivista-de.html

En aquesta entrada es comenta, com canvia actualment l'entorn d'aprenentatge de qualsevol persona gràcies a la influència de les TIC. Aquest entorn, com em dit en anglès es denomina PLE (Personal Learning Enviromental).
Gràcies a les TIC i a Internet, tant alumnes com mestres, poden actualitzar el seu coneixement en qualsevol moment, gràcies a la xarxa, accedint a qualsevol web, recurs o bloc. Però, com bé tots sabem, la xarxa és molt extensa i hi podem trobar moltíssima informació, per tant, els alumnes, a banda de les altres competències bàsiques, és important que desenvolupen la competència "d'aprendre a aprendre" per a que per ells mateixos, puguen cercar, trobar, i el més important, elegir quina informació és la adequada i correcta, és a dir, el que anomenem ser crítics davant la informació que tenim.

D'altra banda, el nostre aprenentatge, i el desenvolupament de la competència "d'aprendre a aprendre" i el de qualsevol persona, dependrà de les persones que tinguem al nostre voltant, i de les persones que aporten recursos i informació a la web. Ja que segons la qualitat i la quantitat de informació que haja, afavorirà el nostre aprenentatge o el farà més defectuós. És per aquest motiu, important desenvolupar la competència d'aprendre a aprendre, per a poder ser crítics i elegir la bona informació.

Per a finalitzar, en aquesta entrada es comenta com els alumnes poden crear el seu PLE, és a dir, el seu entorn d'aprenentatge mitjançant la web i Internet, doncs, és molt fàcil, ja que ells simplement necessiten d'un ordinador per a poder treballar, i podem començar a cercar webs, informació i programes que els siguen útils per al seu ensenyament. I així des d'aquesta perspectiva anar construint el seu coneixement.




Aquesta imatge s'ha tret del bloc anomenat anteriorment, i ens monstracom ha canviat el paper del professorat, com hem comentat en altres publicacions, els rols del docent van canviant amb la incorporació de les TIC, i es per aquest motiu, que s'ha d'adaptar a les noves necessitats que van sorgint. Com podem veure en aquesta imatge, la majoria de les accions que té el mestre en aquest cas, estan envoltades cap a Internet i cap a l'ús de les TIC.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada