LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ
A LA SOCIETAT DIGITAL
ÍNDEX
- Característiques de la Societat TIC.
- Què són les TIC?
- Característiques de les TIC.
- Aportacions de les TIC.
- Limitacions de les TIC.
- Característiques de la Societat TIC
- Gran presència dels “mass media” i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, amb els seus llenguatges audiovisuals en tots els àmbits de la societat.
- Gran quantitat de informació al nostre abast. Ens resulta molt fácil accedir a tot tipus de informació però precisamente l’abundància de dades que tenim, ens fa difícil seleccionar la información més desitjada.
- Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber. El coneixement es renova de forma veloç.
- La fi de l’era industrial. La major part de la població activa ja treballa al sector serveis, i gairebé sempre amb una forta dependència de les TIC per a realitzar el seu treball.
- Llibertat de moviment. La societat de la informació està sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural, porta amb si una creixent llibertat de moviment.
- Nous entorns laborals. Les noves tecnologies revolucionen l’organització dels entorns laborals i obrin grans possibilitats al tele-treball.
2. Què són les TIC?
Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació són un conjunt de
processos i productes derivats de les eines (maquinari i programari), suports i
canals de comunicació, relacionats amb l’emmagatzematge, processament i
transmissió digitalitzada de la informació.
- Característiques de les TIC.
-Inmaterialitat (per exemple, Internet no és tangible, per
tant, és inmaterial)
-Interactivitat (per exemple, amb un ordinador podem
interactuar amb una altra persona).
-Instantaneitat (per exemple, quan treballes amb qualsevol
persona i ens contesta al moment).
-Reproducció ilimitada.
-No linealitat
-Interconexió
-Diversitat/multiformat (audios, vídeos)
-Diversitat/multiformat (audios, vídeos)
- Aportacions de les TIC.
-Instruments per a tot tipus de processament de dades.
-Canals de comunicació. Aquesta comunicació potser:
Síncrona: parlar al mateix temps.
Asíncrona: manar un missatge en un temps i l’altra persona et contesta en
un altre moment.
-Emmagatzematge de gran quantitat de informació en petits
suports. (per exemple, amb un pen drive).
-Automatització de les
tasques.
-Interactivitat (per exemple, els ordinador permeten
dialogar e interactuar)
-Homogeneització (gràcies a les
TIC que ens permeten emmagatzemar arxius amb un codi igual en el mateix lloc).
-Instrument cognitiu que
potència les nostres capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves
maneres de pensar.
5. Limitacions de les TIC.
-Problemes tècnics: incompatibilitats entre diversos tipus
d’ordinadors i sistemes operatius.
-Falta de formació: la necessitat d’uns coneixements,
aptituds i actituds.
-Problemes de seguretat: risc de que es facen accessos no
autoritzats als ordinadors, furtament de contrasenyes, etc.
-Barreres econòmiques. (el preu de molts equips i programes
encara és molt elevat).
-Barreres culturals: l’idioma dominant, l’anglès, en el qual
el vénen moltes referències i informacions d’Internet.
AMPLIACIÓ I
Aquesta informació ha sigut extreta del llibre “Nuevos escenarios
digitales” i té com a autors d’aquesta informació a : Julio Cabero i Julio
Barroso.
En primer lloc, l’escola és la
institució que la societat utilitza per a formar als seus membres i adaptar-los
a les seues característiques i necessitats..
A continuació, fem una xicoteta comparació entre segles, per a veure les
demandes de l’escola i de la societat.
-Al segle XIX l’escola havia de respondre
a les demandes que li exigia la industria i ara, al segle XXI, la nova societat
reclama unes altres demandes i l’escola ha de respondre de forma diferent,
segons les necessitats.
A continuació, podem oferir dos definicions de Societat de la Informació.
- És un estadi de desenvolupament social caracteritzat per la capacitat dels seus membres, per a obtindre, compartir i processar qualsevol informació per mitjans telemàtics instantàneament, desde qualsevol lloc i en la forma que es preferisca.
- Una societat de la informació és aquella en la que les tecnologies juguen un paper important en les activitats socials, culturals i econòmiques.
En aquest quadre, queden replegades les característiques més significatives de la societat de la informació
(SI).
Tendencia cap a la
globalització
|
Tots els fenómens adquireixen transcendència mundial.
|
Els conceptes de temps i
espai estan transformant-se
|
Rebem amb molta velocitat la informació per a poder comunicar-nos
(síncrona i asíncrona) independentment, del espai i del temps.
|
Deslocalització del
coneixement
|
El coneixement es pot trobar en qualsevol lloc.
|
Desenvolupament de noves
modalitats i sectors laborals
|
Tele-treball.
|
La amplitud i la rapidessa
de la informació desenvoca en un excés de informació
|
Hem de desenvolupar un esperit crític i hem de tindre les capacitats
cognitives adequades per a diferenciar la informació útil de la superficial.
|
Societat que ens demana
aprendre a aprendre
|
Capacitat per a aprendre, desaprendre i reaprendre.
|
La incorporació de les TIC
no és uniforme en tots els llocs
|
Per tant, existeix exclusió social.
|
Aparició de la
inteligència ambiental
|
Alguna informació la guardem en memòries cibernètiques o en la “nube”.
|
La societat és dinàmica
|
|
Societat de xarxes
|
Els individus i institucions estan connectats per xarxes.
|
AMPLIACIÓ II
http://jordibermudez.blogspot.com.es/2012/01/ple-un-enfocament-constructivista-de.html
En aquesta entrada es comenta, com canvia actualment l'entorn d'aprenentatge de qualsevol persona gràcies a la influència de les TIC. Aquest entorn, com em dit en anglès es denomina PLE (Personal Learning Enviromental).
Gràcies a les TIC i a Internet, tant alumnes com mestres, poden actualitzar el seu coneixement en qualsevol moment, gràcies a la xarxa, accedint a qualsevol web, recurs o bloc. Però, com bé tots sabem, la xarxa és molt extensa i hi podem trobar moltíssima informació, per tant, els alumnes, a banda de les altres competències bàsiques, és important que desenvolupen la competència "d'aprendre a aprendre" per a que per ells mateixos, puguen cercar, trobar, i el més important, elegir quina informació és la adequada i correcta, és a dir, el que anomenem ser crítics davant la informació que tenim.
D'altra banda, el nostre aprenentatge, i el desenvolupament de la competència "d'aprendre a aprendre" i el de qualsevol persona, dependrà de les persones que tinguem al nostre voltant, i de les persones que aporten recursos i informació a la web. Ja que segons la qualitat i la quantitat de informació que haja, afavorirà el nostre aprenentatge o el farà més defectuós. És per aquest motiu, important desenvolupar la competència d'aprendre a aprendre, per a poder ser crítics i elegir la bona informació.
Per a finalitzar, en aquesta entrada es comenta com els alumnes poden crear el seu PLE, és a dir, el seu entorn d'aprenentatge mitjançant la web i Internet, doncs, és molt fàcil, ja que ells simplement necessiten d'un ordinador per a poder treballar, i podem començar a cercar webs, informació i programes que els siguen útils per al seu ensenyament. I així des d'aquesta perspectiva anar construint el seu coneixement.
Aquesta imatge s'ha tret del bloc anomenat anteriorment, i ens monstracom ha canviat el paper del professorat, com hem comentat en altres publicacions, els rols del docent van canviant amb la incorporació de les TIC, i es per aquest motiu, que s'ha d'adaptar a les noves necessitats que van sorgint. Com podem veure en aquesta imatge, la majoria de les accions que té el mestre en aquest cas, estan envoltades cap a Internet i cap a l'ús de les TIC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada