dissabte, 19 d’abril del 2014

Pràctica Google Sites

Aquesta imatge s'ha tret de: http://blog.educastur.es/cuate/tag/webquest/page/2/
 Aprenem a fer una webquest

Una webquest és una eina que forma part d'un procés d'aprenentatge guiat, amb recursos principalment d'Internet, que promou l'ús d'habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu, la autonomia dels estudiants i una evaluació. Per tant, una webquest es construeix a partir d'una sèrie de tasques que els alumnes, de forma guiada han de realitzar per a arribar a una tasca final.

Abans de começar a explicar la forma de realitzar una webquest, hem de destacar que aquesta té 7 parts bàsiques.

0. Presentació: en aquesta primera part es pot ficar un video, una fotografia, el nostre nom, el grup de classe, grau de magisteri de primària i el títol de la webquest.

1. Introducció: justificació del tema que hem escollit.

2. Tasca: ací hem de posar quin és l’objectiu final de la webquest, que s’ha de distinguir de la tasca final. Objectiu és alguna cosa conceptual i tasca és alguna cosa que ha de fer l’alumne, manualment o de tipus treball mitjançant l'ordinador.

3. Procés: de forma breu hem de resumir els objectius que pretenem aconseguir en cada activitat. Després de posar açò, ja comencem a fer cada tasca fins arribar a 7. En l’activitat hem de desenvolupar l’objectiu de l'activitat en qüestió, hem de dir el que ha de fer l’alumne, és a dir, explicar l’activitat. En cada activitat podem afegir un material d’ajuda (enllaç) per a que l’alumne puga realitzar aquesta tasca.

4.Avaluació: en aquest apartat, hem d’elegir la manera de posar la nostra rúbrica d’avaluació, per a poder evaluar el treball dels alumnes
.
5.Conclusió: reflexió per part de nosaltres en la qual justifiquem l’ús de la webquest, hem de posar-nos en la situació de que la estem fent en classe i hem de plantejar els possibles problemes i avantatges que han pogut sorgit en els alumnes.

6.Bibliografia: podem ficar tot allò que hem consultat mentre feiem la nostra webquest.

7.Orientacions per al professor: en aquest apartat hem de ficar una justificació educativa, com organitzariem nosaltres l’ús d’aquesta eina a classe. És una espècie de guia didàctica.

Una vegada hem explicat què podem trobar en cada apartat de la webquest, solament ens queda saber quines són les instruccions a seguir per a fer-ne una.

Instruccions per a fer una webquest

En primer lloc, hem entrat a Google Sites amb el nostre cercador de Google, el priemer que ens demana és el nostre conte de gmail.
A continuació, li donem al botó encarnat que diu “Crear”.

I ara hem d'elegir un tipus de plantilla, la més adequada és “plantilla en blanc”. I ara hem de completar els espais que apareixen més avall i que apareixen amb un cercle groc.
"Nombre del sitio": el nom de la nostra webquest, és a dir, el títol.
"Ubicación del sitio": posar un nom inventat, per exemple les nostres inicials.
Una vegada completats tots aquests espais, hem de premer dalt de tot “Crear sitio” que és un botó de color roig, que està amb un cercle blau.


 Una vegada li hem donat a crear, apareix la pàgina principal, com la que es mostra, i tenim a la part superior una sèrie de icones que més avall expliquem.

  • La primera de les opcions és la icona que apareix un llapis, que s’anomena “Editar página (e)”, si premem, apareix la pàgina principal on es pot canviar el títol. Aquesta opció serveix per a cada punt de la nostra webquest, i hem d'accedir a ell cada vegada que vulguem afegir un punt a la nostra webquest. Exemple: 0.Presentació (on posa pàgina principal). Ara li donem a guardar. 



  • Per a crear noves pàgines, sempre hem de premer la icona que apareix + "Página nueva", que es troba al costat de la que hem explicant anteriorment. Sempre que afegim una nova pàgina, hem de ficar l’opció “Colocar la página en el nivel superior”, vol dir que aquesta pàgina es trobacom dins  d'un índex. Les pàgines que s'afigen com a nivell superior, seran els punts diferents de la webquest.
Quan vulguem afegir una pàgina dins d’un altra, com per exemple dins del procés que és un altre punt de la webquest i es col·locarà com a pàgina en un nivell superior, hem de ficar cada tasca. Primer entrem on està el punt de procés, i després premem el botó de nova pàgina, dins d'aquest. I en aquesta pàgina clickarem: “Colocar la página dentro de proceso”, i d’aquesta manera cada activitat es ficarà dintre del apartat de procés.

Si realitzem aquesta opció repetidament per a posar cadascuna de les tasques, podem veure que cada tasca hi apareix com un subapartat dins del gran apartat que és 3.Procés.

Per a modificar alguna pàgina, entrem primer en el punt en el qual ho volem fer i després premem la icona del llapis (la primera explicada), per a poder canviar de lletra, afegir-ne més, etc. Açò és com l’editor de word, amb les opcions més o menya paregudes.

  • En la tercera de les icones, que és un engranatge trobem distintes opcions.

-La primera de les opcions, “Historial de revisiones”, podem veure els canvis que han hagut en la nostra webquest, les modificacions que hem fet cadascú.

-“Configuración de la página” si volem que ens deixen comentaris, si volem que aparega el títol, si volem que els enllaços surten a altres pàgines, etc.

-“Eliminar página”, hem de seleccionar la pàgina que dessitgem eliminar de la nostra webquest i s'eliminarà.

-“Administrar sitio”, ací podem canviar el títol de la webquest en “Nombre del sitio”.

-En “Descripción del sitio”, podem posar una xicoteta descripció del que és la nostra webquest, a mode de descripció.

-“Página de destino”, és la pàgina que s’obrirà quan tu accedeixes a la webquest. Per exemple, si volem que ens aparega primer la presentació o la tasca.

-“Modificar el diseño del sitio”, serveix per a canviar l’apariència o el disseny de cadascuna de les pàgines que té la teua webquest. “Navegación horizontal”, posa habilitar o inhabilitar, hem de punxar damunt de cada pàgina, i elegir l’estil per a mostrar-lo en forma d’enllaç, quadres o pestanyes. D’altra banda, hem d’afegir totes les pestanyes en el quadre on posa “Selecciona las páginas que deseas mostrar” Açò ho hem de fer tantes vegades com pàgines tenim, per a que apareguen en la capçalera, dalt de tot de la webquest.

-Les opcions que apareixen a continuació, estan dins de "Administración del sitio".
-“Temas colores y fuentes”. Ací podem canviar el fons o el tema que tindrà la nostra webquest.

-“Compartir y permisos”. Aquesta opció serveix per a compartir la nostra webquest, posant el seu correu i la podrà veure tota aquella persona que li arribe l’enllaç.

Amb totes aquestes indicacions, ja podem pensar el tema de la nostra webquest i realitzar-lo, com una activitat més per als alumnes de la nostra aula.


AMPLIACIÓ I

Una vegada explicades les instruccions per a realitzar una webquest, aquest és el moment per a mostrar
el treball realitzat, és a dir, hem realitzat una webquest sobre un tema molt particular de Coneixement del Medi, concretament tractem el tema de la Terra, el Sol i la Lluna. Amb aquestos tres conceptes claus es pot desenvolupar tota una temàtica i així queda plasmada en la webquest que mostrem a continuació. Cal destacar que les imatges que apareixen més avall, és una mostra de la webquest "Viatge a l'espai". El contingut que es troba dins de cada imatge ha sigut realitzat seguint el passos que hem explicat al llarg d'aquesta entrada.

-En primer lloc, una vegada que accedim a la webquest hi apareix un índex on es mostren tots els apartats dels quals consta. L'índex apareix en la part esquerra de la webquest (en un cercle roig). Des d'ací podem accedir al apartat que desitgem.

Aquesta mateixa imatge mostra la pàgina de presentació de la webquest, aquesta és la primera que apareix quan accedim a ella (Presentació de la webquest). És una mena de portada on apareix el títol i una fotografia que il·lustra i acompanya al contingut de la webquest.

-El següent punt al que podem accedir és la Introducció, on podem veure que apareix informació rellevant per a entendre aquesta webquest, com la seua justificació i l'edat dels nens als quals està orientada.

-A continuació apareix el punt 2 que és la tasca, on apareix l'objectiu final de la webquest, així com la tasca final que els alumnes han de realitzar. En aquest cas, els nens i nenes han de fer una xicoteta obra de teatre amb continguts del tema elegit per a aquesta webquest. En aquest apartat, expliquem que hauran de fer els alumnes i quin serà el contingut de l'obra de teatre.

-El següent punt, és el procés i és un dels punts claus d'aquesta webquest, ja que ací es on es troben les 7 tasques que els alumnes han de realitzar com a treball. En primer lloc, es mostren tots els objectius que els alumnes han d'aconseguir amb la realització de les 7 tasques. En els altres apartats, numerats amb el nombre de tasques, es mostren cadascuna de les activitats que han sigut seleccionades i disenyades per a que tots els nens i nenes les puguen realitzar.

-Una vegada els alumnes han realitzat totes les tasques, es durà a terme l'avaluació. Hem de destacar que el mestre o la mestra no solament avalua el resultat, és a dir, el producte, sinó que té en compte tot el procés realitzat pels alumnes. Per a realitzar-la, el docent emprarà una rúbrica d'avaluació per a cada alumne com la que es mostra a continuació, on apareixen cadascuna de les tasques i una qualificació per a poder marcar la que cadascun dels alumnes ha aconseguit.

-Quan als següents apartats, mostren les conclusions que s'han extret de tota la webquest i els possibles problemes que uns alumnes al realitzar-la podrien tindre. També es mostren els avantatges que aquesta webquest presenta. D'altra banda, també apareix la bibliografia que hem emprat per a cercar informació per a realitzar tot aquest treball. I per a finalitzar, solament ens queda destacar el punt d'orientacions per al professor, on destaquem  una justificació educativa de la realització d'aquesta webquest, és a dir, algunes pautes didàctiques per a altres mestres que vulguen realitzar una webquest com aquesta.


AMPLIACIÓ II
 En aquest últim apartat seria interessant realitzar una proposta didàctica en la qual apliquem l'explicat en aquesta entrada. Però, en realitat la proposta didàctica ja està realitzada en el moment en el que presentem als nostres alumnes aquesta webquest i ells l'han de realitzar. És per aquest motiu que aquest, és un recurs més que ens ofereixen les TIC amb el que podem afavorir encara més tot el procés d'ensenyament i aprenentatge dels nostres alumnes, ja que de una manera diferent, emprant les TIC, estan aprenent una sèrie de continguts i objectius que apareixen en el currículum d'Educació Primària (LOE 111/2007). Doncs la proposta educativa per a treballar amb Google Sites és que el docent realitze una webquest del tema que vulga ampliar o del tema que vulga que els alumnes aprenguen una mica més. Només ha de realitzar-la de la mateixa manera que ho hem fet nosaltres, i després presentar-la als alumnes per a que la realtizen. 

Cal destacar que aquesta és una eina que segueix un ordre i té una estructura determinada. Aquest fet pot afavorir l'ordre en els alumnes, ja que al ser un procés tan pautat poden realitzar-lo correctament una cosa d'arrere d'un altra i sense perdre's pel camí. Aquest és un punt a favor de la webquest que és necessari destacar ja que de vegades els alumnes no realitzen bé les activitats perquè no saben el que han de fer o no saben on cercar la informació per a realitzar qualsevol tasca, doncs en aquest cas no van a tindre cap problema. En el cas de que surta algun problema, el docent serà el guia i orientador. Altres aspectes positius d'aquest recurs, és la seua flexibilitat, ja que es pot emprar per a totes les màteries i per a totes les edats (una vegada els alumnes ja coneixen l'ús del ordinador, que inclús es pot fer una webquest amb aquesta temàtica.) En resum, com totes les TIC, les webquest són un recurs motivador i innovador i els alumnes gaudeixen amb la seua realització i a més fomenten el treball col·laboratiu i cooperatiu, afavorint així la socialització entre tots els xiquets i xiquetes de la classe.

D'altra banda, ací deixe un vídeo tutorial on s'explica pas per pas com és realitza una webquest. El programa que empren en aquest vídeo per a relitzar la webquest no és Google Sites, per tant, és interessant conéixer altres programes o altres maneres de realitzar una webquest, per a tindre diverses posibilitats. Cal destacar que la aplicació que ací es mostra és totalment gratuïta.

 



Per a finalitzar i tancar amb aquesta entrada de la webquest deixem aquesta imatge que mostra les distintes tasques que es poden realitzar en el punt que recull el procés de la webquest. Com podem veure, i com hem pogut comprobar en la nostra webquest, es poden realitzar moltíssims tipus de tasques i entre totes aquelles que podem crear també estan les que apareixen en aquesta imatge. Aquest esquema pot servir per a realitzar qualsevol webquest, ja que dins de cada temàtica pots realitzar distintes tasques de tots aquests tipus i més.
Aquesta imatge s'ha tret de: http://webquestdabarama.blogspot.com.es/p/2-componentes-de-la-webquest.html












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada