dimecres, 19 de febrer del 2014

Docència virtual: E-learning i B-learning




 DOCÈNCIA VIRTUAL: E-LEARNING I B-LEARNING

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.facmed.ulg.ac.be/cms/c_296854/fr/portail-pharmacie
Índex

1.Què és E-learning?

2.Característiques de E-learning.

3.Avantatges E-learning.

4.Inconvenients E-learning.

5.Què és B-learning?

6.Aspectes importants d’un sistema B-learning.


1.Què és E-LEARNING?

Abans de dir la definició, hi ha un concepte implícit en aquesta definición que és l’aula virtual: Les aules virtuals són una manera de incorporar els efectes didàctics de les aules reals a contextos en els que no és possible reunir físicament a tots els seus participants en un procés d’ensenyament i aprenentatge.

Aula virtual: és un entorn d’ensenyament i aprenentatge basat en un sistema de comunicació mediada per ordinadors.

Ara sí que definim el concepte de E-learning.

  • Formació que usa la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. Sigui la xarxa oberta (Internet) o tancada (Intranet, com pot ser el campus virtual).
  • Un ensenyament a distància obert, flexible, interacti, basat en l’ús de les TIC i sobretot, aprofitant els mitjans que ofereix Internet. (Interacció, participació, evaluació i cooperació).
  • Permet la distribució i accés a col·leccions de materials d’aprenentatge sobre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per a accedir i protocols TCP/IP i HTTP per a facilitar l’intercanvi.

Hem de destacar que la tecnologia d’aprenentatge se articula mitjançant platoformes tecnològiques de distribució de aprenentatge. Per exemple: Moodle, Bogington o entorns virtuals desenvolupats per la pròpia universitat.

2.Característiques de E-learning

Aquests són alguns trets amb els que ens podem trobar quan portem a terme un aprenentatge anomenat E-learning.

-Ús de navegadors web per a accedir a la informació.
-Aprenentatge recolzat en tutories.
-Materials digitals i aprenentatge flexible (tú limites i controles el teu aprenentatge).
-Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació.
-Aprenentatge mitjançant ordinador.
-Aprenentatge individualitzat oposat al col·laboratiu o interactiu. (Aquest últim pot fer referència, per exemple, a Google Drive)
-Utilització d’eines síncrones o asíncrones.
-Administració dels materials en un servidor web. (A plataformes com Moodle)
-Conexió professor-alumne separat per espai-temps.
-Multimèdia-Hipertextual-Hipermèdia. (Diversos tipus de materials).

3.Avantatges E-learning

A continuació, es mostren alguns, dels molts avantatges, que té l'ús de E-learning, per als alumnes però també els punts positius que té per als docents.

  • Posa a la disposició dels alumnes molta inforamació.
  • Facilita l’actualització de la informació i dels continguts (pots crear materials nous a partir d’altres ja existents).
  • Permet la deslocalització del coneixement, és a dir, el coneixement està en qualsevol lloc i es pot accedir a ell en qualsevol moment.
  • Facilita l’autonomia de l’estudiant.
  • Propicia una formació Just in Time i Just for Me. (La informació està a l’abast de qualsevol persona en qualsevol moment, i aquesta persona elegeix la informació més adequada).
  • Afavoreix una formació multimèdia.
  • Afavoreix la interactivitat en diversos àmbits.
  • Estalvia costos i desplaçaments.
  • Facilita l’ús dels materials en diversos cursos.
  • Facilita una formació grupal i col·laborativa.

4.Inconvenients E-learning

Però, hem de dir que tot el que està relacionat amb el E-learning, no són aspectes positius, ja que com sempre qualsevol assumpte tenen dues cares, i a continuació es mostren alguns inconvenients que té l'ús de E-learning.

  • Més inversió de temps per part del professor.
  • Minímes competències tecnològiques de professor i alumnes.
  • Habilitats de l’alumnat per a l’aprenentatge autònom.
  • Disminueix la qualitat de la formació si no existeix un ràtio adequat de professor i alumne.
  • Requereix més treball del convencional.
  • Baixa qualitat dels continguts i cursos actuals.

5.Què és B-LEARNING?

  • Combina l’ensenyament cara a cara amb l’enseyament virtual.
  • Combina classes magistrals, amb els exercicis, estudis, vídeos, audios, juntament amb la tutoria i l’assessorament.
  • Qualsevol possible convinació d’un ampli ventall de mitjans per a l’aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics. (Sorgeix un problema i hem de buscar una eina per a resoldre’l).
  • Les e-eines combinades amb altres eines convencionals on el docent haurà d’asumir responsabilitats otorgades pel model presencial i pel model tradicional. (Suma de e-eines i d’eines tradicinals).

Aquesta imatge s'ha tret de http://blearning.ayemultimedia.com/moodle/

Amb la imatge que es mostra a continuació, podem veure reflexades les característiques més importants que té el B-learning, és a dir, la unió dels recursos actuals, que podem anomenar-los e-eines, com poden ser l'ordinador i tots els seus aparells, i els recursos tradicionals, com pot ser la explicació d'una mestra.



6.Aspectes importants d’un sistema B-learning.

  1. Incloure en l’aprenentatge les propietats de l’espai virtual. S’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan conectats.
  2. La informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seua interpretació.
  3. Permet adquirir coneixements tècnics i funcionals.
  4. No s’aprèn en solitari sinó en solidaritat i comunicació amb els altres amb fòrums, xats, etc.
  5. Les tutories ajuden en l’ensenyament presencial o a distància.
  6. Permet la formació de professionals amb competències integrals: sentit crític, creativitat i coneixement de la societat. (Formació en la competència digital).

AMPLIACIÓ

Per a ampliar aquest tema, és interessant visitar aquest enllaç que us deixe a continuació que es centra en l'aprenentatge mitjançat B-learning.


En aquesta página, podem veure com el model educatiu que es pot trobar a les nostres societats és el B-learning, perquè en la majoria dels centres educatius podem trobar noves tecnologies i a més, l'ensenyament per part dels docents. Doncs, direm que aquestes són les dues parts importants que s'han juntat per a crear aquest tipus d'aprenentatge.

Com podem veure a la imatge que es troba a continuació, els aspectes que a nosaltres ens interessen són els que queden remarcats pel cercle roig, ja que són els que es centren en aquest model educatiu B-learning.
En aquestes diverses opcions, podem veure en primer lloc, les característiques positives que té l'ús de B-learning, que anteriorment hem desenvolupat al nostre tema teòric. Com hem dit anteriorment, els beneficis principals que trobem és la unió de l'aprenentatge presencial convencional i l'aprenentatge en línea. Aquestos dos units fan que el procés d'ensenyament i aprenentatge els alumnes siga més efectiu i més motivador, ja que és una manera propera per a tots els xiquets i xiquetes de totes les escoles del segle XXI.

La opció més interessant, potser la que s'anomena "Hechos comprobables" ja que amb aquestes dades podem veure com en molts llocs, inclús d'altres països, l'aprenentatge en línea a sigut implantat ja en aquest temps, i com molts estudis mostren la seua efectivitat. La major part de les dades d'aquesta opció mostren que l'aprenentatge en línea ha sigut implantat en Amèrica, però tots sabem que ací a les nostres escoles, també, a poc a poc, el B-learning, està sent experimentat per molts centres educatius.

Per a finalitzar amb aquest apartat, entrarem en l'opció de "La Educación del Siglo XXI" la següent imatge ens mostra com la tecnologia no és una illa enmig d'un oceà, ja que en la seua utilització implica a moltes àrees i a molt personals responsables de l'Educació, com poden ser els pares, tutors, etc. A més a més, hem de ser conscients de que per a transformar la Educació hem de contar amb el suport de molts professionals, ja que individualment, no es poden arribar a grans avanços. Per aquest motiu, hem de contar amb la cohesió i col·laboració de tots aquestos agents.















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada