dijous, 1 de maig del 2014

Teoria del Tema 11

 OBJECTES D’APRENENTATGE I LLICÈNCIES EN INTERNET


Índex

1.     Què són els objectes d’aprenentatge?
2.     On trobar objectes d’aprenentatge?
3.     Llicències en Internet.


1.     Què són els objectes d’aprenentatge?


És qualsevol entitat digital o no digital que pot ser usada, reutilitzada o referenciada durant l’aprenentatge recolzat per la tecnologia. Com a exemples d’objectes d’aprenentatge destaquem:

  • Contingut multimèdia
  • Contingut instructiu
  • Objectes d’aprenentatge
  • Programari educatiu i eines de programari
  • Persones, organitzacions o esdeveniments referenciats durant l’aprenentatge recolzat tecnològicament.

D’altra banda, els objectes d’aprenentatge estan regits per metadades que són dades i regles sobre dades, en el nostre cas ens proporcionen dades sobre els recursos d’aprenentatge i la seua utilització.

Per a aclarar aquest concepte, l’objecte d’aprenentatge és un suport per a poder aprendre i les metadades són les caracaterístiques d’aquest objecte d’aprenentatge. Per exemple: objecte d’aprenentatge: ordinador. Metadades: és un ordenador blanc, de pantalla 11’, té un procesador Windows, etc.


2.     On trobar objectes d’aprenentatge?

  • Projecte Agrega: aquesta iniciativa elaborada pel Ministeri d’Educació ofereix una gran quantitat de recursos. Disposa d’un cercador avançat amb el que és possible localitzar els materials desitjats segons el nivell educatiu, nivell d’agregació o format, i en general, per qualsevol característica descrita en les metadades. Quan es troba alguna cosa adaptat a les nostres necessitats es tindrà en compte la plataforma d’Elearning i el nostre LMS. El resultat és un arxiu en format ZIP.


Si cerquem a Internet “Projecte Agrega”, concretament en aquest enllaç http://agrega.educacion.es/visualizadorcontenidos2/Portada/Portada.do;jsessionid=1852C2A2F712FC96774BC3793D457555 podem tindre molts exemples d’objectes d’aprenentatge, com solament cercar una temàtica amb imatges, amb sons, vídeos, etc. En aquest projecte podem trobar activitats per a xiquets i xiquetes. Els objectes d’aprenentatge són activitats que per a poder veure’ls, baix d’aquesta estructura hi ha una sèrie de paquets i composicions que han fet possibles que apareguen aquestes activitats.

Un altre exemple és Jclic que és una altra pàgina per a descarregar objectes d’aprenentatge. Més directament podem accedir amb aquest enllaç  http://clic.xtec.cat/es/jclic/


  •  Projecte LearningSpace: en aquesta biblioteca europea podem trobar centenars de recursos educatius, en forma de cursos on line, que poden ser descarregats en format SCORM o Comon Cartridge.Triant qualsevol d’aquests formats s’obtindrà l’objecte d’aprenentatge en format ZIP.



3.     Llicències en Internet

v Copyright: el dret d’autor és el conjunt de normes jurídiques que la llei concedeix als autors respecte de les obres que són fruit de la seua creació. En el món anglosaxó es denominat copyright. Els autors adquireixen els drets sobre les seues obres des de el mateix moment en el que les finalitzen. El autor tindria tots els drets reservats (de copia, distribució, reproducció, exhibició i modificació de la seua obra).

Existeixen llicències alternatives al copyright, conegudes com <llicències obertes>, que permeten als autors cedir alguns drets sobre les seues obres. Algunes d’aquestes llicències més conegudes del domini públic són el copyleft i Creative Commons.

v  Copyleft: elimina les restriccions de distribució o modificació imposades pel copyright. Una única condició és que el treball derivat ha de mantindre el mateix règim de drets d’autor que l’original.

v  Creative Commons: és una organització no gubernamental sense ànim de lucre l’objectiu del qual és ajudar a reduir les barreres legals de la creativitat. Amb aquest fi han desenvolupat una sèrie de llicències també denominades Creative Commons, que permeten als autors cedir alguns drets de la seua obra i a més poden indicar el tipus d’ús que volen permetre de la seua obra.


D’altra banda, existeixen sis tipus de llicències Creative Commons, cadascuna amb diferents combinacions de quatre drets bàsics, que són aquests:


    • Reconeixement: es necessari reconeixer l’autoria.
    • No comercial: l’explotació de l’obra queda limitada a usos no comercials.
    • Sense obres derivades: no es permet la transformació per a crear una obra derivada.
    • Compartir igual: se autoritza la creació d’obres derivades.


Si combinem aquestos quatre drets bàsics, se generen els sis tipus de llicència Creative Commons.




AMPLIACIÓ I

La informació que apareix a continuació, s'ha tret del manual seguit a classe. Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Julio Barroso y Julio Cabero)

Plantejament de la qüestió sobre els objectes d'aprenentatge

Els sistemes de gestió d'aprenentatge o LMS són programes informàtics instal·lats en servidors web connectats a Internet que permeten administrar el procés d'aprenentatge d'un curs o assignatura als alumnes que es connecten a ells. Aquestos sistemes als que hem fet referència també són coneguts com <plataformes de e-learning> Aquesta plataforma proporciona eines de comunicació a la comunitat d'aprenentatge.

Diverses definicions i anotacions per als objecte d'aprenentatge

-Són recursos educatius digitals, construits de manera estàndar buscant la seua utilització en diferents plataformes.
-Tant els elements més simples com textos o imatges així com els que han sigut creats a partir d'ells, com mòduls o cursos, si es descriuen adequadament amb les metadades i s'empaqueten en un sol fitxer, també pasarien a ser considerats objectes d'aprenentatge i, per tant, podrien ser administrats en distintes plataformes educatives.
-Un objecte d'aprenentatge inclou qualsevol element que intervenga en el procés educatiu, incluint els recursos educatius i els actors que participen en ell.
-És qualsevol recurs digitals que puga ser emprat per a donar suport a l'aprenentatge.
-Per a desenvolupar la seua utilitat i el valor educatiu, els objectes d'aprenentatge precisen d'uns elements tecnològics adicionals per a facilitar la seua identificació i recombinació. Aquest aspecte és el que els diferencia dels altres recursos educatius.

Interactuant amb els objectes d'aprenentatge

Una de les característiques més interesants que pot tindre un objecte d'aprenentatge és la posibilitat de que el propi objecte informase al sistema de que si l'alumne està unsant-lo, en quina mesura està completant-lo o si l'ha cursat amb èxit. Així el sistema de gestió d'aprenentatge o LMS podria portar un control dels progrés de l'alumne i el ritme del seu aprenentatge. Els dos estàndars més importants que permeten açò són: el SCORM i Common Cartridge. 
Els dos permeten construir objectes d'aprenentatge interactius que es comuniquen amb les plataformes de e-learning. la diferència es troba en que el SCORM va ser disenyat per a que els objectes d'aprenentatge funcionaren en context d'autoaprenentatge. El Common Cartridge està orientat per a ser emprat en circunstàncies en que hi ha professors i alumnes en situacions d'aprenentatge electrònic i desenvolupa més elements interactius del OA.

Llocs on trobar objectes d'aprenentatge

Existeixen nombroses entitats que han construit bliblioteques digitals de recursos educatius que aquestos ofereixen la possibilitat de ser descarregats com objectes d'aprenentatge en format estàndar. Després també trobem el Projecte Agrega (a nivell d'Espanya) i el Projecte LearningSpace (biblioteques europees), que ja han sigut comentats anteriorment.

Eina per a crear un objecte d'aprenentatge

Existeix eXeLearning que ens serveix per a crear materials educatius interactius de manera molt simple, a mode d'editor visual de pàgines web.

Llicències en Internet

Les llicències d'ús ens indiquen com podem emprar els materials que estan disponibles en Internet i com potegir les nostres pròpies creacions. És molt important coneixer-les i respetar-les per a evitar usos inadequats al emprar material que no ho permetia.
Per sort existeixen una sèrie de llicències que autoritzen de manera explícita a copia, modificar i redistribuir els materials que les utilitzen. A aquest tipus de llicències se'ls coneix com <llicències obertes>, i algunes de les més famoses és el Creative Commons.

D'altra banda, hem de destacar que els drets d'autor inclouen una sèrie de drets que definim en aquest moment:
-Drets morals: dret a ser reconegut com autor i a exigir el respecte a la integritat i a la no alteració de la seua obra.
-Drets patrimonials: són aquells que permeten l'explotació de l'obra.
-Drets d'explotació: permeten al titular autoritzar o prohibir els actes d'explotació de la seua obra i poder exigir una retribució a canvi d'una autorització.
-Drets compensatoris: pretenen neutralitzar les possibles pèrdues ocasionades pels drets dexats de percebre a causa de les còpies privades, reproduccions o prestacions protegides.

Una altra temàtica relacionada és el domini públic. Una obra pot pasar al domini públic quan expiren els drets patrimonials. Açò pot succeir perquè l'autor ha renunciat de forma directa a ells o quan ha transcurrit una data derminada després de la mort de l'autor.
Quan una obra forma part del domini públic significa que es pot emprar i modificar lliurement, sempre que es respecten els drets morals de l'autor, és a dir, que siga reconegut com açò.

Hem de destacar que hi ha un altre tipus de llicències que són les llicències de software .
De vegades, els materials educatius que els docents elaboren consisteixen en aplicacions informàtiques. En aquest cas, el material docent ha de ser considerat <software>. Cal destacar que les llicències Creative Commons no es poden emprar per al software.
Les llicències que mostrem a continuació són únicament aplicables als programes d'ordinador.
-Software lliure/General Public License (GPL): són aquells programes que podem emprar, copiar, modificar i distribuir lliurement, exigint-se a més que estiga disponible el seu codi font.
-Llicència BSD: és una de les més lliures, solament es reserven els drets d'autor i la propietat intel·lectual, requireix únicament que l'autor siga mencionat correctament.

A més a més, de les llicències que es poden aplicar al software, també hem de considerar les seues possibles formes de distribució, com són:
-Freeware: Mozilla Firefox
-Shareware: Programes antivirus
-Adware: Messenger de Microsoft

Per a finalitzar, solament ens queda destacar que existeixen moltes pàgines web que ens poden ajudar en la cerca de continguts que es poden utilitzar i compartir lliurement, alguns d'aquests llocs web són: Flickr, Google i Wikimedia Commons.


AMPLIACIÓ II

En aquest apartat tractarem de fer una proposta didàctica amb la temàtica dels objectes d'aprenentatge i les llicències a Internet, ja que aquest últim aspecte és molt important de tractar amb els alumnes. Però abans d'açò, deixem a disposició de totes aquelles persones que vulguen, aquest vídeo que convida a tots els docents a emprar els recursos i els objectes d'aprenentatge que ens ofereix el Projecte Agrega.

El cas de Mònica, que és el que apareix al vídeo, podem trobar-lo també en qualsevol escola. Els mestres expliquen i dónen les seues classes solament emprant els recursos tradicionals, com són llibres, pissarra, paper, etc. i els alumnes s'avorreixen en classe i no es senten motivats per participar-hi ni per realitzar activitats. Per aquest motiu, és important que tots els docents s'actualitzen i comencen a cercar a Internet objectes d'aprenentatge com els que podem trobar en el projecte que apareix al vídeo. Per aquest motiu, aquest vídeo ens serveix per a tots els futurs i actuals docents per a concienciar-nos de que tenim que canviar la dinàmica de les classes i emprar recursos, que com aquest, faran les nostres classes molt més interactives i motivadores. Amb el Projecte Agrega, ja tenim tots els objectes d'aprenentatge a la web i solament podem accedir a ells amb un simple click, però és clar que la seua utilitzaciçó ha d'estar justificada. És recomanable accedir a aquesta pàgina http://agrega.educacion.es i accedir als continguts que siguen necessaris en qualsevol moment, podem trobar de qualsevol matèria i a més a més en més d'un llengua, així podrem cobrir les necessitats de qualsevol xiquet o xiqueta en qualsevol idioma.





Proposta didàctica

La proposta didàctica que plantegem sobre aquesta temàtica seria fer una xarrada amb els alumnes del cicle superior d'Educació Primària. Hem decidit elegir aquest cicle ja que els xiquets d'aquesta edat són els que realitzen en major mesura més treballs, i poden cercar més informació a Internet que els alumnes de cicles inferiors. Bé, doncs els tutors de cadascuna de les classes de cinqué i sisé organitzarien una xarrada per a tots els alumnes, per a tractar la temàtica de les llicències a Internet.
És clar que als xiquets al principi no se'ls parlaria de les tipus de llicències Creative Commons que existeixen perquè no és una temàtica en la que ells estiguen familiaritzats. Per aquest motiu la xarrada començaria preguntat als alumnes com posen als treballs la informació que troben a Internet, és a dir, si posen l'autor que ha escrit eixa informació o si posen la pàgina d'on l'han tret.  És clar que si els mestres corresponents no han indicat que s'ha de fer per a citar, els alumnos als seus treballs no ficaran cap d'aquest aspecte. A partir d'ací, amb la intervenció dels xiquets i les seues experències, els mestres indicaran que quan cerquen alguna informació a Internet han de posar de quin lloc l'han trobat, bé ficant l'enllaç o la persona que ho ha escrit.
A partir d'ací, expliquem els drets d'autor, i diem als xiquets que la persona que ha escrit una obra o un document té una propietat sobre exa obra i no es pot copiar. De la mateixa manera que quan fiquen als seues treballs una imatge que han trobat a Internet, també han de posar la pàgina d'on han tret aquesta imatge.
D'aquesta manera, concienciem als alumnes de la importància que tenen les referències quan fan algun treball, de la mateixa manera que quan ells facen algun treball o document i el fiquen a Internet, ningú el podrà copiar sense posar el seu nom.
D'altra banda, ací podria acabar la xarrada, ja que els alumnes tindrien dubtes i els podriem contestar tranquil·lament.
Per a finalitzar, també podem explicar a tots els xiquets la temàtica de les llicències Creative Commons, ja que les poden trobar en molts aspectes de la seua vida, i d'aquesta manera sabran el seu significati aniran en compte.

Com es mostra en la imatge següent, podem disposar als alumnes en un aula, sentats al sòl per canviar la seua rutina d'estar asseguts a la cadira de classe. Així els mestres encarregats de fer la xarrada també podran interactuar de millor manera amb els alumnes.
Aquesta imatge s'ha tret de: www.Google.com

Opinió personal

Per a finalitzar amb aquesta entrada, m'agradaria destacar alguns aspectes sobre la temàtica dels objectes d'aprenentatge i les llicències a Internet. En primer lloc, cal destacar que els objectes d'aprenentatge que estan disponibles a la xarxa faciliten la tasca dels docents, així com milloren i fan més dinàmic i motivador tot el procés d'ensenyament-aprenentatge dels alumnes. Per aquest motiu, és important que tinguem presents tots els recursos que ens ofereixen les TIC i Internet i sobre tot projectes com Agrega, que ens ofereixen moltíssimes possibilitats.
A més a més, és molt important concienciar als nostres alumnes sobre la importància dels drets d'autor i les referències en tots els seues treballs i cerques, ja que no és alguna cosa "il·legal" ni van a ficar-nos una multa per copiar alguna cosa d'Internet, però és important citar-ho per a evitar certs problemes.
Per a finalitzar, considere que la temàtica de les llicències és una mica difícil de comprendre, ja que de vegades front a certa informació no sabem si podem copiar-ho, o simplement nombrar-ho, etc.

Les imatges que apareixen al llarg de tota l'entrada i no han sigut citades  s'han extret de www.Google.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada