Eines de la web 2.0: Cloud Computing
ÍNDEX:
1.
Computació en el núvol
2.
Avantatges del Cloud Computing
3.
Desavantatges del Cloud Computing
4.
Tipus de Núvol
5.
Aplicacions educatives en el núvol
En primer lloc,
fem una aclaració del terme Cloud
computing que significa treballar
en el núvol.
1. Computació en el núvol
-El núvol és el terme per
designar als ordenador en xarxa que distribueixen capacitat de processament,
aplicacions i grans sistemes a moltes màquines.
-Les aplicacions basades en tecnologia núvol no
funcionen en un sol ordenador, sinó que es difonen per tot un cluster distribuït, utilitzant espai
d’emmagatzematge i recursos informàtics de tantes màquines.
Quan ens connectem a
Google, ens connectem a uns grans ordinadors on es troba tota la informació que
es cerca a Google. La tecnologia núvol no és més que una gran quantitat
d’ordinadors amb molts recursos, i que aquestos t’envien la informació que tu
has escrit. Tu, ocm a usuari i cercador de Google, no controles una interacció
directa amb l’ordinador, sinó que interactues amb molts ordinadors que et donen
tota mena de recursos.
Aquesta imatge s'ha tret de: http://blog.ryblade.com/la-nube |
-Els serveis de
computació en xarxa tenen tres
nivells:
- Nivell
1: Aplicacions que
tenen una sola funció a les quals, normalment, s’accedeix mitjançant un
navegador web. Per exemple: gmail. (accedim directament a una pàgina web)
- Nivell
2: Ofereix la
infraestructura sobre la qual es fabriquen i funcionen aquestes aplicacions.
Per exemple: App Engine (ofereix tot l’entorn de programació per a crear
una aplicació)
- Nivell
3: Són els que
ofereixen recursos purament informàtics sense una plataforma de
desenvolupament. Per exemple: GoGrid, Elastic Computi Cloud. (Programes
que pot oferir Google, però que no et dóna una plataforma per a poder fer
proves)
2. Avantatges del
Cloud Compunting
- -En el núvol es consumeix solament l’energia necessària, la qual cosa constribueix a l’ús eficient de l’energia.
· -Les actualitzacions són automàtiques
i es conserven totes les personalitzacions que hàgim introduït.
· - Es pot començar a treballar
ràpidament en qualsevol aplicació.
· - Es pot prescindir d’instal·lar
qualsevol tipus de maquinari i per tant requereix molt menys inversió.
· - Les infraestructures usades tenen
una major capacitat.
3. Desavantatges del
Cloud Computing
- La
disponibilitat d’aplicacions depèn de la disponibilitat d’accés a
Internet. (Aplicacions en xarxa que es necessita una connexió a Internet)
- Tots
els treballs i dades de l’usuari estan en el núvol, de manera que si hi
hagués algun problema es pot posar en perill la seguretat dels nostres
materials.
- L’usuari
no disposa de còpies de seguretat, com podia tenir-les quan el programari
que utilitzava podia estar instal·lat.
4. Tipus de Núvol
Els núvols públics: Són els que estan manejades per altres
persones i alberguen el treball de molts clients; els sistemes d’emmagatzematge
són comuns, i els servidors, la xarxa i els discos, també els serveis que són
gratuïts solen estar situats en aquest titpus de núvols.
-
Els núvols privats: Són la millor opció per a les empreses o
organitzacions que volen tenir un servei propi amb les aplicacions que
desitgen, a mesura de les seves necessitats. Són els propietaris del servidor,
disc.
- Els núvols
híbrids: Són una
combinació de les anteriors, es disposa d’una infraestructura privada però al
seu torn es poden manejar aplicacions en l’espai del núvol públic.
En la imatge anterior es mostra els tres tipus de núvols que existeixen i que adès hem explicat.
|
5. Aplicacions
educatives del núvol
- - Google Docs: Per a
l’elaboració compartida de documents, fulls de càcul, presentacions, etc.
- - Dropbox: Permet als
usuaris deixar qualsevol arxiu en una carpeta designada. Aquest arxiu és
sincronitzat en el núvol i en tots els altres ordinadors del client. Té suport
per a historial de revisions, de manera que els arxius esborrats poden ser
recuperats.
Aquesta imatge s'ha tret de: http://blogs.unir.net/lucia-palacios/689-el-proyecto-gutenberg-compatible-con-dropbox-y-drive |
AMPLIACIÓ I
Aquesta información s’ha tret del llibre: Nuevos escenarios digitales: Las tecnologías de la información y la
comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. (Julio
Barroso y Julio Cabero)
I ara arriba el núvol: les
eines web 2.0
Com a introducció…
La xarxa ha passat de ser un gran mitjà on la informació es transmetia i es
consumia a ser una plataforma. Es fa possible un acercament mitjançant les
xicotetes peces lleugerament articulades, combinant l’ús de distintes eines i
serveis web de manera complementària.
Aquestes reflexions serveixen per a explicar la relació que s’estableix
entre el concepte de filosofia de la web 2.0 amb el que es coneix com la computació en el núvol, que es defineix
com un paradigma que permet oferir serveis de computació mitjançant Internet.
Es el que es coneix en anglès com “cloud
computing”, que es designa com serveis en el núvol, informàtica en el núvol
o núvol de conceptes.
Es tracta d’un sistema de recursos distribuïts horitzontalment, introduïts
com serveis virtuals de tecnologies de la informació escalats massivament i
manejats com recursos configurats i mancomunats de manera contínua.
La computació en el núvol és un concepte que incorpora el software com
servei, com en la web 2.0 i altres conceptes d’avui que tenen en comú que
confien en Internet per a satisfer les necessitats de computació dels usuaris.
L’aparició de grans centres de dades especialitzats que emmagatzemen milers
de servidors ha creat un excedent de recursos informàtics al qual l’hem
anomenat núvol.
Què permet el núvol?
Les plataformes de desenvolupament superposades en la infraestructura núvol
permeten aplicacions web per a la edició d’imatges, el processament de textos,
les xarxes socials i la creació multimèdia.
Anàlisi del concepte de
computació en el núvol
El núvol és un terme que s’usa per a designar als ordinadors en xarxa que
distribueixen capacitat de processament, aplicacions i grans sistemes a moltes
màquines. Aplicacions com Google, YouTube i moltes altres usen el núvol com a
plataforma.
Les aplicacions basades en tecnologia núvol no funcionen en un ordinador
solament, sinó que es difonen per tot un clúster distribuït, usant espai
d’emmagatzematge i recursos informàtics de tantes màquines disponibles com
siguen necessàries.
Per a l’usuari final, el núvol és transparent; la tecnologia permet que les
aplicacions estiguen sempre disponibles. En aquestos entorns, hem de destacar,
que l’emmagatzematge de dades és molt barat, fins i tot gratuït.
Com s’implica educativament
el núvol?
Amb aquesta nova eina podem accedir a tots els nostres documents i dades
des de qualsevol ordinador, des de l’aula o des de la nostra casa, mentre
<els homenets del núvol> ho guarden i ho fan funcionar per a nosaltres.
Quines eines trobem?
Com hem dit anteriorment, les aplicacions que podem usar en el núvol són
gratuïtes o molt econòmiques. Pel fet d’estar en la xarxa, les aplicacions
faciliten el compartir documents, editar-los col·laborativament, etc. Ens
serveix d’exemple la utilització de:
-Google Docs
-Flickr
-YouTube
-Blogger
Aplicacions d’aquest tipus poden proporcionar als estudiants i professors
alternatives gratuïtes o de baix cost, front a les eines més cares si es té que
comprar el software per a instal·lar en el propi ordinador.
Tots els plans sobre l’escola 2.0, que en aquestos difícils moments a causa
de l’economia se estan congelant, poden rebre un poc de calor amb aquestes
noves propostes centrades en el núvol.
Les aplicacions basades en la tecnologia núvol ja s’usen en educació
primària i secundària per a proporcionar ordinadors virtuals a estudiants i
personal docent sense necessitat de que cada persona tinga un ordinador
portàtil o de taula, solament es necessita accés a Internet i l’ús d’un
navegador per a dispondre d’un emmagatzematge de dades.
Aplicacions basades en el
núvol dirigides a moltes situacions d'ensenyament-aprenentatge
En aquest últim apartat recollim Google Docs i Dropbox.
Un primer grup d’aplicacions que faciliten la col·laboració entre els
usuaris que la constitueixen són totes les que apareixen baix el nom de Google,
per exemple Google Docs.
Un altre servei amb aquestes característiques és Dropbox, un servei
d’allotjament d’arxius multiplataforma en el núvol que ens permet, com a
usuaris, emmagatzemar i sincronitzar arxius en línia i entre ordinador
compartir arxius i carpetes amb altres.AMPLIACIÓ II
En aquest segon cas, dediquem aquesta ampliació a les escoles que ja estan en el núvol, és a dir, en els enllaços que deixen recollits a continuació es mostren com moltes escoles, classes, nivells o cicles es troben al núvol i aquest és el seu espai virtual per a fer tota mena de tasques. Com podem veure, a Internet podem trobar nombroses escoles que tenen el seu propi espai reservat, per al mestre o la mestra i per als seus alumnes. Aquest núvol de cadascú és un espai per a poder fer comentaris, per a compartir notícies, per a fer activitats on-line, per a compartir activitats o tasques interesants entre tots els alumnes i el mestre o la mestra.
Amb aquestos exemples podem veure que el núvol és un recurs que està present, sobre tot, a les escoles ja que és un mitjà que facilita la interacció d'una manera més motivadora entre els alumnes i el seu respectiu mestre o mestra. És clar que, si aquest recurs que ens ofereix la web 2.0 és molt utilitzat per una gran quantitat de persones, açò indica que és recomanables per a moltes persones més i d'aquesta manera podem tindre al núvol un vincle de comunicació una mica distint al tradicional.
En els núvols d'una classe o d'una escola, es poden trobar materials de qualsevol assignatura o simplement notícies o anèctodes interessants que el mestre o la mestra haja volgut compartir amb els seus alumnes. També podem veure en algun d'ells, com hi ha espais reservats per als pares, ja que aquestos, com principals protagonistes de l'educació dels seus fills, també poden accedir al núvol i informar-se de tot allò que es munta a aquest núvol i que té a veure amb ells i amb els seus respectius fills.
http://blocs.xtec.cat/elnuvoldesise/
http://agora.xtec.cat/ceip-collaso/intranet/index.php?module=news&func=display&sid=54&lang=es
https://sites.google.com/site/escolaelspinsdemoja/
Per a finalitzar, podem dir que amb totes aquestes propostes que hem anat analitzant, mosaltres com a futurs docents també podrem crear el nostre núvol de la nostra aula, de la qual serem tutors o tutores. D'aquesta manera podrem tindre un vincle de comunicació amb els nostres futurs alumnes i estar tots en els "núvols" per a poder aprendre més i millor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada